Snel snel snellezen, heb jij dat weleens geleerd?

Workshop snellezenNog maar een kwartier de tijd om alles op te stellen. Ik kom binnenrollen, direct van de OV-fiets. Voor het universiteitsgebouw staat een bouwkeet en het nummer is onzichtbaar. Ik ben in de juiste straat en Google maps zegt dat het ongeveer hier moet zijn. Als ik binnenloop, loop ik aan tegen een tafel met jongens en meisjes in pakken en mantelpakjes. Het carrièrecongres. Ik ben op de juiste plek.

Het is vrijdagochtend. Heel ontspannen neemt een studente mij mee naar boven. Gelukkig is de techniek snel geregeld. De zaal is prachtig: er staat een vleugel en op de gladde oranje vloer zijn stoelen en tafels geplaatst. Studenten komen binnen, ze gapen soms een beetje.

Hoe kijk jij naar de wereld?

We gaan snellezen, maar eerst praten we over studeren en technische studies. Deze studenten kijken heel anders naar de wereld dan ik. Als zij naar buiten stappen, zien zij mijn fiets, de bouwkeet. Ik zie handige hulpmiddelen, zij zien krachten die daar op werken.

Zelf had ik tijdens mijn studie wel willen leren snellezen. Je kunt veel informatie verwerken binnen korte tijd, ideaal als je veel leeswerk hebt. De dyslectische studente maakt zich zorgen. Het Nederlands gemiddelde is 150 tot 250 woorden per minuut en ze denkt dat ze eronder zal blijven. Maar ze blijkt zelfs al in de nulmeting zonder snelleestechnieken een van de snelste lezers te zijn. Lezen kun je trainen.

Snellezen is een zeldzame training

Twee mannelijke studenten zitten bijna bij elkaar op schoot. Ze dagen elkaar uit met grappen en blijken huisgenoten te zijn. Bij de broodjes achteraf vertellen ze dat ze snellezen bijzonder vinden, omdat het bijna nooit gegeven wordt. Daarvoor waren ze speciaal vroeg hun bed uit gekomen.

Er zit een Russische jongen aan de lange tafel en een meisje dat dit lokaal kent. Het is onderdeel van een cultureel centrum en zij heeft hier soms dansles. Maar vandaag is het carrièredag en de groep vraagt me de oren van mijn hoofd, tussen de snelleestechnieken door:

  • ‘Lezen via een beeldscherm is trager? Echt?’
  • ‘Ja, je kunt het vergelijken met een vel papier voor een lamp. Houd maar eens een vel papier voor een lamp en je hebt hetzelfde effect. Je leest dan langzamer.’

‘Sommige docenten vinden het onprettig als ik zoveel vragen stel,’ zegt een studente. Ik niet, ik hou ervan. Een dag later mailt ze mij enthousiast over onderzoeken naar lezen op een beeldscherm. Zoiets vindt deze trainer tof J

Geschreven door onze vaste trainer Anneke Laverman