Creatief denken – geheim 3

Wat je echt moet weten over Creatief Denken

Wat moet je weten wat je nog niet weet? Waarom zijn het eigenlijk geheimen? Het is toch iets wat iedereen mag weten? Wat is creatief denken eigenlijk precies? Gelukkig mogen de vijf geheimen van creatief denken worden verspreid, zodat iedereen er baat bij heeft en buiten de kaders kan denken. In deze blog ontdek je het derde geheim.

Geheim #3 Creatief Waarnemen

Dit geheim kunnen we omschrijven als het opzetten van een andere bril. Je bent gewend om door je eigen bril te kijken. Je ziet wat je wilt zien. Dat noemen we jouw eigen referentiekader. Dit komt omdat ieder mens uniek is. Iedereen heeft een andere opvoeding gehad, andere normen en waarden meegekregen en andere dingen meegemaakt. Dit vormt jou als mens en om die reden kijk je door je eigen bril. Dit is niet meer dan logisch. Wanneer je nieuwe ideeën of concepten wilt bedenken is het van belang om ook van bril te kunnen wisselen. Creatief waarnemen dus.

Het vraagstuk of thema van een andere kant bekijken. Hoe zou jouw collega dit zien vanuit zijn standpunt? Als ik naar dit gebouw kijk, hoe zou ik dit zien als in invalide ben? Als ik jouw klant bent, welke informatie krijg ik dan van jouw bedrijf via internet en social media? Zet bewust eens een andere bril op, je zal zien dat het jouw beeld op de wereld verandert. Door die andere kijk krijg je nieuwe ideeën en ingevingen. Creatief waarnemen kan je net dat zetje in de goede richting geven.

workshop mindmappenOefening: loop door je eigen straat en zet de bril van een postbode op. Wat zie je dan? Wat valt je op? Wat zou je direct anders doen? Waar zou je van kunnen leren? Zet dit op papier en bedenk wat je met deze kreten in jouw eigen organisatie anders zou kunnen doen.

Een voorbeeld: het valt je op dat er veel ramen open staan. Bij jou komt het idee op dat er in jullie organisatie ook een frisse wind nodig is. Hierdoor onderneem je actie en vraag je input van je (nieuwe) collega’s.

Probeer dit derde geheim toe te passen. Elke keer een beetje extra en elke keer een beetje verder. Heb je nog een extra zetje nodig? Of wil jij samen met je team wat creatieve frisse lucht? Neem dan contact met ons op of lees hier meer over de workshop Creatief Denken.

Auteur: Marieke Franken